vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarmt

Idag är det 100 grader och ingen vind!!! Kul!!!!
dessutom håller vi på att byta våran pool så just nu kan man inte ens bada i den >.< (oj vilket rikemans problem :p)...
Iallafall så är det ju min sista vecka på ridskolan den här veckan, har fått massa presenter och kramar och lyckönskningar så nått rätt måste man väl ha gjort.
Men det är så kul att se barn som jag nu har varit ridlärare åt i 1 ½ år hur långt vi har kommit! Det är så roligt att få ha varit en del i att utveckla dessa unga ryttare!

Ridsporten är en sport med gamla anor och ibland kanske vi håller lite väl hårt på våra gamla metoder och tekniker? Absolut det som fungerar det fungerar ju bra, men mycket, tycker jag, kanske behöver ses över. Eller åtminstonde att man kan erkänna att saker och ting kan göras på olika sätt?
I ridsporten så finns det ingen plats för gråzoner. Det finns rätt och det finns fel. Det finns ett sätt som du ska sitta på, träna på, tävla på osv men kanske vi behöver lite gråzoner?
Det känns som att vi kan tappa väldigt mycket duktiga hästmänniskor på vägen bara för att vi hela tiden ska göra "på vårat sätt" och är det någon som kommer och försöker med någonting annat, så gör dom fel och är dåliga hästmänniskor..

Isåfall kan jag erkänna att då är jag också en dålig hästmänniska.
Mina tävlingshästar går ute längre än 4 timmar om dagen, jag ger dom godis ur handen, jag flamsar och tramsar när jag är ute och rider (ibland även på framhoppnignen..) men mina hästar har inte fallit ihop och dött för det..

Ett exempel är nu när vi var ute med div 3 laget ponnydressyr och tävlade sist.
Det är alltså tjejer mellan 7-13 år i vårat lag. Dom rider på a-ponnysar och b-ponnysar och dom tävlar i div 3 dressyr.. alltså LC:2 klasser...
Sist vi var ute så fick några av våra ryttare 0 poäng på vissa av momenten...
0 poäng i dressyr= inte genomfört eller totalt misslyckat.
Totalt misslyckat?!
Är totalt misslyckat att man skrittar 2 steg istället för 3? är totalt misslyckat att man fattar galopp vid C istället för mittimellan M och C?
Och även om någon tycker det, säger man det då till en 12 åring på en b-ponny?
Nej såklart man inte gör, dommaren ska såklart vara rättvis, men att totalt slå ner på små tjejer när dom precis har börjat tävla i dressyr?
Dom kommer ju aldrig mer att vilja tävla dressyr igen.. vinner vi inte då lite på att sätta en 3:a eller 2:a på den där skritten? så att inte det enda dom kommer komma ihåg är "TOTALT MISSlYCKAT"
"Totalt misslyckat" är ganska likt "totalt misslyckaD"...
Jag tycker att det var extremt dåligt av denne dommare..
Men ett bra exempel på att ridsporten till stor del styrs av gamla metoder och (ursäkta) sura tanter...

När jag startar eget så ska det vara med ett nytänk. En ny typ av ridsport, där fokus ligger på våra unga ryttare och framförallt, på framtiden!



"Jag kan erkänna att isåfall är jag en dålig hästmänniska, men mina hästar har inte fallit ihop och dött för det"


//Amanda









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0