Tisdag 15/3

Då är far min i stockholm och jobbar så man är själv med hela stallet morgon till kväll, ikväll ska iofösig jackie ta in hästarna pga att jag jobbar..
upp klockan 7 i morse och ner och fodra frukost, Hovis var här och slog på en sko på en av våra innackorderingshästar. Nu är stallet fixat och alla hästarna är ute i sina hagar.
Idag ska Zorro upp till ridhuset och trimma, hoppträning imorn.
Imre som var lite sjuk förra veckan började gå igår och tyckte det var skönt att få springa av sig lite, blir nog samma runda idag, det är en väldigt liten häst men som är smockfull med piggelin(inte glassen..)!
Ska rida pappas häst Candy idag också. Jag har ju sagt att jag ska starta henne i 110 innan jag flyttar till skåne men jag börjar undra om jag tagit mig vatten över huvudet... Höjden i sig är inga problem då hon hoppar hus, men det är allt mellan hindrena som är kruxet... nu i vinter har hon inte gjort så mycket så nu håller vi på att träna på att sätta det ena benet framför det andra.. Hon är som bambi på hal is även på grus...

Jobbade på ridskolan igår, med de lättare grupperna börja vi träna på lite öppna och sluta och med de mer avancerade så körde vi skänkelvikning, ställa och böja.
nästan varrenda ponny började kröka på nacken och tugga på bettet, kul att se!
Det svåra med att jobba på en ridskola med mest små barn och små ponnys är att eleverna har lite svårt att förstå att du som ryttare måste få med dig hästen och få den att jobba med dig och inte göra det hela till en kamp, detta går inte på två varv runt fyrkanten, utan du måste jobba med din häst hela tiden, ställa, böja öka och minska.
Men det är ju mitt jobb som ridlärare att få eleven att rida rätt.
Många säger och tycker att på en ridskola där ska man fokusera på ryttaren, men jag håller inte med...
Jag fokuserar på att få ryttaren och hästen att jobba som ett team, då kan du inte bara fokusera på ryttaren utan lika mycket ligger på jobbet med hästen och eftersom det bara är riskoleelverna som rider hästarna på ridskolan så måste vi ju få dem att jobba hästarna rätt!
Det är ju skit samma om du har världens snyggaste grundsitts om du inte vet hur du ska få hästen att bygga muskler, bli starkare och smidigare och framförallt, att få den att jobba på bästa sätt!
Det roligaste och bästa för alla är när hästen jobbar rätt!

Ikväll blir det mer jobb på ridskolan, då kör vi på mot samma mål!

//Amanda












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0